Thursday 1 May 2014

KEUTAMAAN ORANG YANG PERGI KE MASJID DAN KEMBALI

KEUTAMAAN ORANG YANG PERGI KE MASJID DAN KEMBALI

.عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ : " مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ وَرَاحَ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ نُزُلَهُ مِنَ الْجَنَّةِ كُلَّمَا غَدَا أَوْ رَاحَ 

Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA dari Nabi SAW, beliau bersabda,”Barangsiapa pergi ke masjid dan kembali, nescaya Allah akan menyiapkan untuknya tempat tinggal di syurga setiap kali ia pergi dan kembali.”

Keterangan hadith :
Makna asal kata غَدَا adalah “pergi”, sedangkan lafaz رَاحَ adalah kembali. Makna asal kata غَدَا adalah berangkat pada waktu pagi, sedangkan رَاحَ adalah pergi setelah matahari tergelincir. Kemudian keduanya biasa digunakan untuk menyatakan setiap perbuatan berangkat dan kembali tanpa dibatasi waktu.

كُلَّمَا غَدَا أَوْ رَاحَ (setiap kali berangkat atau kembali) Makna lahiriah hadith ini menyatakan bahawa keutamaan tersebut akan dikurniakan kepada setiap orang yang mendatangi masjid. Akan tetapi yang dimaksudkan adalah khusus bagi mereka yang datang untuk beribadah khususnya mendirikan solat.

-WALLAHU A’LAM-

Ibnu Hajar Al Asqalani. 2009. Fathul Baari Penjelasan Kitab Shahih Al Bukhari. Penterjemah : Gazirah Abdi Ummah. Cetakan 6. Jilid 4. Jakarta : Pustaka Azzam. Kitab Adzan. Bab 37. Halaman 206.

No comments:

Post a Comment